بررسی تأثیر شیرین کنندهای مصنوعی  برخطر ابتلا به دیابت نوع 2

 27 مه 2016- بر اساس مطالعات انجام شده، جایگزینی شکر معمولی با آسپارتات می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 شود.

 دانشمندان دانشگاه نیویوریک دریافتند که جایگزینی شکر معمولی با شیرین کننده های مصنوعی می تواند به افراد چاق در کاهش وزن کمک  کند اما پس از تجزیه در روده، این شیرین کننده ها می توانند تأثیرات  منفی بر سلامت بر جا گذارند. این بررسی شامل آنالیز اطلاعات 2856 فرد بالغ بود که در نظرسنجی سوم بهداشت ملی و آزمون تغذیه ای شرکت داشتند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا رژیم غذایی خود را درطی  24 ساعت گذاشته گزارش کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در این افراد با انجام آزمایش خوراکی تحمل گلوکز بررسی گردید. هیچ یک از شرکت کنندگان در شروع  تحقیق از داروهای  کنترل دیابت استفاده نمی کردند.

 سپس این افراد براساس مصرف شیرین کننده های مصنوعی (نظیر ساخارین یا آسپارتام) و یا مقادیر  بالا  و یا کم شکرطبیعی (فروکتوزیا شکر) طبقه بندی شدند.

محققان دریافتند که مصرف آسپارتام به طور قابل توجهی ارتباط بین شاخص توده ی بدنی (BMI) وتحمل  گلوکز را تقویت می کند. در افراد چاق خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش بیش از حد مقدار قند خون، افزایش می یابد.

 نویسنده ی ارشد این تحقیق پرفسور Kukمی گوید: مطالعه ی ما نشان داد، کنترل قند خون در افراد  چاقی که از شیرین کننده های  مصنوعی  بویژه آسپارتام  استفاده می کنند، نسبت به  افرادیکه  از این نوع  شیرین کننده ها استفاده نمی کنند، بدتر است. ما چنین تأثیرات مضری را در افرادیکه از ساخارین یا شکرهای  طبیعی استفاده می کردند،  مشاهده  نکردیم.

پرفسور Kukافزود به تحقیقات  بیشتری برای درک  بهتر تأثیرات شیرین کننده های مصنوعی بر خطر ابتلا به دیابت در افراد  چاق نیاز داریم. درمطالعات آینده به ارزیابی  منافع استفاده از این شیرین  کننده ها در کاهش چاقی نسبت به عوارض بهداشتی بالقوه ی آنها خواهیم پرداخت. نتایج این تحقیق درمجله ی Applied Physiology, Nutrition and Metabolismمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/study-examines-effects-of-artificial-sweeteners-on-type-2-diabetes-risk-99809455.html